Pojęcie zarządzanie kadrami należy rozumieć jako zbiór decyzji dotyczących ludzi, ukierunkowanych na zaspokojenie potrzeb pracowników i osiągnięcie celów organizacji. Termin ten można zdefiniować jako spójną, jednorodną i strategiczną metodę kierowania personelem każdej organizacji, która indywidualnym i wspólnym wysiłkiem ma wpływ na realizację założonych celów. Tym samym umacnia przewagę nad konkurencją. Przedmiotem zainteresowania w tym ujęciu są więc pracownicy pod względem ilościowym i jakościowym, osiągane wyniki, ich zaangażowanie w działalność organizacji, a także uwarunkowania tych zmian. W literaturze przedmiotu można się spotkać z kilkoma definicjami zarządzania kadrami, zasobami ludzkimi. Oto przykłady:
Według Stephena P. Robbinsa jest to aktywność konieczna dla pozyskania i utrzymania niezbędnych dla firmy osób oraz zapewnienia wysokiej wydajności pracy. Jest to proces, na który składa się:
· Planowanie zasobów ludzkich to zaplanowanie zaspokojenia potrzeb kadrowych, które pojawią się w organizacji w przyszłości. Należy w nich uwzględnić czynniki wewnętrzne oraz czynniki otoczenia.
· Rekrutacja pracowników polega na przygotowaniu listy kandydatów do pracy zgodnie z wcześniejszymi założeniami i planami.
· Adaptacja personelu to działania dążące do bezkonfliktowego włączenia przyjętych pracowników.
· Ocena pracy to systematyczne dostarczanie podwładnym informacji o efektach ich pracy.
· Szkolenie pracowników to proces służący utrzymaniu lub podnoszeniu kwalifikacji pracowników.
· Nagradzanie personelu.
John Storey sformułował taką definicję: zarządzanie zasobami ludzkimi to metoda zarządzania zatrudnieniem, zmierzające do uzyskana przewagi konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i wykwalifikowanych pracowników przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i personalnych.
Można jednoznacznie stwierdzić, iż podstawą dobrze funkcjonującej organizacji jest odpowiednio dobrany personel, zdolności, odpowiedniego wykorzystania jego umiejętności, a przy tym udostępnienie możliwości rozwoju kadr.
W ostatnich latach zarządzanie potencjałem społecznym firmy uzyskało wysoką rangę w świecie biznesu. Jest to spowodowane przede wszystkim:
· Przykład rozwiniętych cywilizacji - to one odnoszą znaczące sukcesy w kierowaniu kadrami, dają przykład i wpływają na doskonalenie tej gałęzi zarządzania przez innych badaczy i menadżerów.
· Rosnące aspiracje, zmiany systemu wartości społeczeństwa, coraz wyższe wykształcenie wymusza bardziej rzetelne zajęcie się kwestiami położenia personelu w firmach.
· Silny wpływ państwa na sferę personalną organizacji wymaga działań dostosowawczych, stąd większe niż w przeszłości , potrzeby prowadzenia nowoczesnej polityki zarządzania personelem, pozwala ona na precyzyjne planowanie potrzeb w zakresie jakości, wielkości i struktury.
Zarządzanie kadrami jest więc jedną z najważniejszych dziedzin zarządzania przedsiębiorstwem XXI wieku. Nie może być to jednak robione w sposób amatorski. Od kierownika wymaga się znajomości ludzkiej osobowości i natury w takim stopniu, aby optymalnie wykorzystywać umiejętności i kwalifikacje pracowników, a także umożliwić im rozwój osobowy i zawodowy na podstawie warunków zawartych w umowie.
Istotność zarządzania kapitałem ludzkim wynika między innymi z tego iż ludzie decydują o tym jak korzystać z innych zasobów przedsiębiorstwa. Sukces firmy zależy w dużej mierze od postawy i umiejętności ludzi, którzy w niej pracują. Zarządzanie personelem powinno być adekwatne do całości strategii organizacji. Stosuje się przy tym między innymi analizę SWOT, pozwalającą na określenie słabych i mocnych stron aktualnych zasobów ludzkich, a także zagrożeń i szans rozwoju jakie mogą pojawić się w przyszłości. Po rozpatrzeniu wyników analizy można rozpocząć formułowanie personalnej strategii organizacji.